Vedení Městské policie nedávno nasadilo do boje proti neplacení parkovného speciální skenovací auto. Výsledky jsou naprosto zdrcující. Jen za leden odhalilo speciálně upravené vozidlo přes 1400 přestupků, což je zhruba šestkrát víc, než doposud vyřešili strážníci. Pracovali strážníci jen na čtvrt plynu, nebo se poflakovali jen tak po ulicích? Možná osobním přístupem k lidem působili i více preventivně a neučinili to, čemu se dá říct bezcitný a kybernetický hon na pokuty.
Nové vozidlo „CamCar“ snímá automaticky parkující auta a ověřuje, zda mají zaplacené parkování. Vše se děje za pomocí kamer, které umí automaticky rozpoznat registrační značky. Městská policie si jeho výkonnost pochvaluje. Technika jednoznačně zvládne víc práce a navíc mnohem rychleji než strážníci při kontrole parkování.
Kolik strážníků se propustí, když technika daleko lépe zajistí mnohem více práce a přitom nepotřebuje výplatu, nemarodí, nestěžuje si a nevytváří takové náklady městu jako strážník?
Automatizace vymáhání pravidel parkování určitě ušetří sice čas strážníkům, ale zároveň vzbuzuje odpor u řidičů, kteří se cítí „šikanovaní“ technologií.
Celou věc si náramně pochvaluje pověření strážník řízením Tomáš Douda, který je pro své nezákonné jednání vyšetřován, je mu Policií ČR sděleno obvinění ze spáchání trestného činu a hrozí mu vyhazov v případě, že bude odsouzen.
„Je to skvělá efektivita práce, protože vymahatelnost práva vůči řidičům, kteří za parkování neplatí, byla pro město mizivá. Vlastními silami jsme nebyli schopni vše pokrýt,“ uvedl policií obviněný strážník pověřený řízením městské policie Tomáš Douda za zneužívání pravomoci, který si nechá říkat ředitel.
Proč Doudu zastupitelé neodvolali z vedoucí pozice a dočasně nepověřili jeho zástupce? Douda, který si pochvaluje hon na řidiče může pracovat dál jako náhončí strážník pokut za parkování.
Dvojí metr chomutovských politiků.
Douda má sděleno obvinění ze spáchání trestného činu už několik měsíců, má přístup ke zbraním a citlivým informacím, ale zastupitelé ho ani na podruhé neodvolali. Přitom se jedná o další klíčovou otázkou, která se přímo váže na nedávný zátah na chomutovské radnici pro rozsáhlé úplatkářství a korupci nevídaných rozměrů, kde během jednoho dne bylo obviněno čtrnáct osob a dvě dokonce skončily na čas ve vazbě. Mezi obviněnými, které ten den vyfasovali policejní rozhodnutí je také strážník Douda, který byl pravou rukou obviněného ex-primátora Hrabáče, kterého také zastupitelé ihned odvolali, stejně jako u další obviněné působící v městské organizaci.
Douda je zapleten také v další kauze, ve které jde o peníze do sportu. I zde probíhá policejní prověřování oznámení, které se podle oznamovatele trestního podání, mimo jiné týká i Doudy. Opět se jedná o případ, kde se točí veřejné peníze směrované do sportu, které měly být využity jako výplaty pro sportovní vedoucí, klubové činovníky a papaláše.
Primátor pozastavil činnost vozidla Městské policie CamCar
Po té co jsme na základě desítek stížností od chomutovských občanů informovali o tom, jak v Chomutově začal hon na lidi za parkovaní, tak se do celé věci vložil primátor města JUDr. Milan Petrilák, který očividně přibývající stížnosti musel řešit.
„Vzhledem k situaci, že jsem od občanů obdržel velké množství stížností na vyhodnocování přestupků, které se týkají parkování v našem městě, a které je snímáno vozidlem ve správě Městské policie tak zvaným CamCarem, jsem se dne 13. února rozhodl o dočasném stažení tohoto vozidla z vykonávání monitorování parkování. Vozidlo bude staženo do doby, než bude zástupcům vedení města vysvětleno a doloženo, proč dochází k nespokojenosti občanů ve vyhodnocování přestupků, a to hlavně z důvodu opakovaného postihu v krátkém časovém horizontu. Samozřejmě budeme dále informovat o výsledku prošetření této záležitosti,“ uvedl na webu města primátor Petrilák.
Jak to vnímáte z pohledu vaší odbornosti na krizové řízení, management a bezpečnost, zeptali jsme se PhDr. Michala Riška.
To, co nyní musel udělat primátor města JUDr. Milan Petrilák, svědčí o tom, že se už jen hasí požár a nikoli to, že řeší systémově situaci parkování ve městě, jak bylo původně zamýšleno. Asi největší chybu udělal management MP, kde pracují nejspíš amatéři, kteří si myslí, že jsou profesionálové. Ale po boji je každý generál, jak se říká.
Máte nějaké zkušenosti nebo recept na řešení takových situací?
V tomto případě je to velice jednoduché, protože situaci od začátku měl plně v rukou ten, kdo zapříčinil současný stav. Každá změna v represi je velice nepříjemná, proto musí nejdříve nastoupit mediální a dopadová informovanost, pak teprve následuje testovací období, kde se řidiči dostávají s represí do kontaktu s tím, že jsou v první fázi upozorňováni bez sankcí. A to celé je opět mediálně vysvětlováno, aby se zvyklosti neukázněných neplatičů postupně začaly měnit. Dokonce lze informovat z počátku o tom, kde a kdy bude takové opatření použito. Zkrátka, dlouhodobé represe se uplatňují citlivě a rozfázovaně. To, co občané Chomutova zažili, byla taková malá mediální informovanost a hned následovala tvrdá represe. Navíc pochvalovat si v mediích vysoké počty přestupků a potažmo pokut, více ukazuje na vlastní velice špatnou práci v oblasti prevence. To je spíš vizitka sebestředného amatéra s nějakým komplexem, než skutečného profesionála.
Jak dlouho by měla informovanost před zahájením plného provozu trvat?
Většinou je každý případ specifický a nelze učit jednoznačné pravidlo. Ale pokud se jedná o dlouhodobou situaci, tak se může informovanost počítat na řády měsíců. Protože rozhodně nejde o krizovou situaci, která nesnese odkladu, ale jen o bagatelní parkování. Zde rozhodně musí platit bezpodmínečně zásada přiměřenosti. Pak by vše proběhlo úplně jinak. MP by citlivě a postupně působila s novou technikou preventivně a přiměřeně vytvářela informovanost o nešvaru neplatičů. Platí i průběžné vyhodnocování, které monitoruje celou situaci a je nutné vše vidět v širších v souvislostech. Ale tohle byl bohužel hloupý útok na občany a navíc bez odpovídající výstrahy s mediálním fiaskem, které rozčílilo snad úplně každého řidiče. Dynamická doprava je notorický problém každého města, stejně jako frekvence parkování ve stanovených zónách, takže takový exces je od profesionálů neomluvitelný.
Co je podle Vás nejhorší?
Asi čekáte obhajobu neukázněných řidičů, ale ti si pokuty za nezaplacené parkování určitě zaslouží. Ale všechno má svá pravidla a čas. Jednoznačně nejhorší je situace primátora města JUDr. Petriláka, který se díky neprofesionální práci jiných, sám ocitl v situaci, kterou nezavinil a musí ji řešit ve chvíli, kdy jsou občané Chomutova hodně a hlavně zbytečně naštvaní, doplnil PhDr. Michal Riško.