Středočeský, Ústecký, Plzeňský a Karlovarský kraj ve spolupráci s jejich organizátory veřejné dopravy a svazkem obcí ODORAK odstartovaly projekt společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Jeho cíli jsou například propojení měst a obcí v oblasti veřejnou dopravou bez ohledu na krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy v dané oblasti. Cestujícím by tak měl přinést celou řadu výhod, mimo jiné nové linky autobusů anebo uznávání krajských tarifů ve vícero spojích. Čtyřmezí odstartuje už na konci letošního roku. Zástupci krajů celý projekt představili dnes na radnici v Rakovníku.
Kraje Středočeský, Ústecký, Plzeňský a Karlovarský a svazek obcí ODORAK se dohodly na vzniku projektu společné, mezikrajské, dopravní obslužnosti Čtyřmezí. Daly si za cíl propojit města a obce v jednotlivých stykových oblastech bez ohledu na krajskou příslušnost, zajistit garantované přestupy ve spádových centrech a zároveň udržet dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy, odstranit současné duplicity ve spojích a do financování obslužnosti zapojit i významné zaměstnavatele v regionu.
„Jsem rád, že mohu cestujícím, kteří využívají dálkovou anebo regionální hromadnou dopravu v oblasti, kde se naše kraje stýkají, představit tento projekt. Zvýšíme celkový počet vlakových i autobusových spojů, upravíme jejich jízdní řády tak, aby skutečně odrážely potřeby cestujících, a rozšíříme i tarify jednotlivých krajů na další linky. To vše při zachování finanční udržitelnosti systému. Do Čtyřmezí se zapojí i místní zaměstnavatelé. Na přípravě celého systému jsme spolupracovali i s obcemi a jejich svazky. Obce a svazky obcí také na realizaci projektu finančně přispívají,“ jmenuje několik výhod Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Velmi rádi spolupracujeme na tak zajímavém a prospěšném projektu. V okrajových částech našeho kraje podstatně zlepšíme úpravou trasy, přidáním návazností nebo posílením počtu spojů, několik linek. Region jihu Žatecka a jihu Podbořanska dostane lepší napojení na Karlovy Vary, Rakovník a Prahu. Vyzdvihl bych posílení vlaků do Rakovníka jak z Žatecka, tak z Lounska a přizpůsobení jízdního řádu směnným provozům. Nově prodloužené nebo spojované linky umožní přímé spojení z Kadaně přes Žatec do Prahy nebo z Podbořan přes Jesenici do Kralovic. S okolními kraji jsme úzce spolupracovali při přípravě dopravního řešení i při úpravě tarifů, aby cestování v tomto regionu bylo lepší po všech stránkách,“ konstatuje Marek Hrabáč, radní Ústeckého kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství.
Ústeckého kraje se týká posílení provozu na trati 161 z Rakovníka do Blatna u Jesenice. Přizpůsobeny budou kvůli školám a směnám ve firmách časové polohy vlaků mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem, upraven bude i jízdní řád na železnici mez Rakovníkem a Louny. V Blatně pak projekt počítá s vytvořením plnohodnotného přestupního uzlu mezi regionálními a dálkovými vlaky na trase z Plzně do Mostu. Jízdenky PID budou nově platit i ve vlacích mezi Blatnem a Žluticemi. Zrušíme i souběžnou autobusovou linku PID 564 Rakovník – Jesenice s tratí 161. Ústeckého kraje a zdejší autobusové dopravy se týká i další novinka. Současná linka 405 z Prahy-Zličína bude prodloužena ze Žatce až do Kadaně pod novým označením 415.
„Pro cestující do a z Plzeňského kraje jde o prvek, který jednoznačně vylepšuje dopravní obslužnost a přibližuje hromadnou dopravu vícero lidem. Co se týče našeho kraje, pak v případě železniční dopravy společně se svazkem obcí ODORAK posílíme víkendovou dopravu na trati z Rakovníka do Kralovic. Co se týče autobusů, pak v rámci Čtyřmezí vznikne nová regionální linka 766 spojující náš kraj s Ústeckým. Propojí Kralovice, Jesenici a Podbořany,“ představuje konkrétní novinky Pavel Čížek, náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy.
„Také v Karlovarském kraji vítáme tento významný krok, který přispěje k vylepšení dopravní obslužnosti. Našeho regionu se týkají změny v autobusové dopravě, kdy do Karlových Varů nově povede páteřní regionální linka, jež bude vyjíždět z pražského Zličína, povede po staré Karlovarské silnici a obslouží zdejší města a obce, jako například Nové Strašecí, Řevničov, Lubenec, Bochov nebo Andělskou Horu. V návaznosti na vznik linky dojde i ke změnám v jízdním řádu linek Integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje v oblasti Žluticka,“ vysvětluje Jan Bureš, neuvolněný zastupitel Karlovarského kraje pro oblast dopravy a silničního hospodářství s tím, že z linky 305 budou rozšířeny garantované návaznosti na linky PID a DÚK 560 a 760 a linku IDOK 409.
Změny nastanou 10. prosince 2023, tedy v den celostátní změny jízdních řádů. Do té doby je nutné, aby zastupitelstva a další orgány krajů schválily jednotlivé mezikrajské smlouvy, dodatky a objednávky. Do systému financování se v tomto případě zapojí i firma Valeo. Uvedení projektu do života bude provázet marketingová kampaň.