Chomutovsko – V prosinci minulého roku dokončilo Povodí Ohře práce dle harmonogramu pro rok 2023 na pravém krajním poli bezpečnostního přelivu vodního díla Nechranice, kde aktuálně probíhá zimní technologická přestávka. Hned jak se zlepší klimatické a hydrologické podmínky v povodí, plánují vodohospodáři pokračovat betonážemi a celou stavbu dokončit v listopadu 2024.
„Závěrem minulého roku jsme dokončili montáž dočasného hrazení přelivného pole. Na přelomu února a března plánujeme pokračovat betonováním levé i pravé zdi koryta pod přelivem. Následně provedeme elektrorozvody, hydraulické rozvody a osadíme hydraulické válce, včetně uzávěru přelivného pole, kterým bude patnáctimetrová klapka o hmotnosti 98 tun. Mezi finální a technicky náročnější práce, bude patřit betonáž skluzu pod pravým přelivným polem,“ uvedla tisková mluvčí Povodí Ohře Dana Zikešová.
V prosinci a v lednu došlo při povodňových průtocích k poškození provizorního sjezdu do koryta. Přes zpevňující a chránící železobetonové panely a svodidla přetekl povodňový průtok, čímž došlo k rozplavení sypané konstrukce sjezdu, a to i přes to, že byl přebetonován. Až dojde k opadnutí průtoků, sjezd vodohospodáři opraví a dobudují, násypy zhutní, osadí ochranu před proudící vodou a opět opatří přebetonávkou.
Vodní dílo Nechranice bylo postavené v 60. letech 20. století a rekonstrukce krajních polích je nutná kvůli jejich technické zastaralosti. „Kromě toho také zvýšíme zádržný prostor nádrže. V rámci stavby nahradíme stávající spustný segmentový uzávěr, který je hydraulicky ovládaný, novou klapkovou hradící konstrukcí. Její výhodou je plynulá manipulace za všech vodních stavů v nádrži Nechranice, čímž dojde ke zvýšení bezpečnosti a navýšení jejího ovladatelného retenčního prostoru,“ popsala dále mluvčí.
Zhotovitelem rekonstrukce v hodnotě 118 mil. Kč bez DPH je sdružení firem SMP Vodohospodářské stavby a.s. Praha a Strojírny Podzimek a.s. Třešť.
„Během stavebních prací se letos řidiči na silnici č. 22512, která vede po koruně hráze nádrže, setkají s mírným dopravním omezením v podobě zúžených jízdních pruhů a snížené rychlosti, které potrvá do konce plánované výstavby 30. listopadu 2024,“ dodala na závěr Dana Zikešová.