Čtyři životy si vyžádala čelní srážka rychlíku společnosti RegioJet s nákladním vlakem v Pardubicích. K nehodě došlo ve středu před jedenáctou hodinou večer. Další tři lidé utrpěli středně těžká zranění a přes dvacet lidí bylo zraněno lehce. Příčina nehody se vyšetřuje.
Kromě kompetentních odborníků se svými příspěvky pro média přispěchali i současní amatéři z řad politiků ministr vnitra Rakušan (učitel ze STAN) a ministr dopravy Kupka ( novinář z ODS) .
„Při nehodě zemřeli čtyři lidé, tři lidé byli zraněni středně těžce a kolem dvaceti lidí bylo zraněno lehce,“ uvedl po nehodě Igor Paar, ředitel záchranné služby Pardubického kraje s tím, že některá zranění mohou být ještě překvalifikována a že přesný počet těžších pacientů bude známý až během čtvrtka.
„Na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 000 korun,“ informoval ve čtvrtek ráno mluvčí inspekce Filip Drápal.
„Při nehodě zemřeli čtyři lidé, tři lidé byli zraněni středně těžce a kolem dvaceti lidí bylo zraněno lehce,“ uvedl po nehodě Igor Paar, ředitel záchranné služby Pardubického kraje
„K této nehodě vůbec nemělo dojít“, říká jeden z architektů evropského systému bezpečnosti železnic, bývalý generální inspektor ČD a ministr dopravy Zdeněk Žák
„Jde o novou trať s nejdražším existujícím zabezpečovacím zařízením, které má chránit i před selháním tzv. “lidského činitele”. Technikou umožňující zastavit vlak v případě něčí chyby měla být vybavena nejen nová trať, ale i oba vlaky. Vyšetřování nehody bude mimořádně složité, protože je možné, že máslo na hlavě mají skoro všichni, včetně Drážní inspekce“, říká Žák
„Ministr a vláda totiž dlouhodobě neberou na vědomí, že se jim fakticky zhroutil systém bezpečnosti a prevence na železnici. Drážní inspekce zlenivěla, dříve dělala se stejnými lidmi 4500 prevencí ročně, dnes například výkon státního dozoru nedělá prakticky vůbec. Jeden z dopravců zase musel způsobit nehodu selháním člověka. Je veřejným tajemstvím, že nikdo dostatečně efektivně nedozírá, jak jsou zaměstnanci školeni a kontrolováni, o přetěžování nemluvě. Správa železnic totálně selhala. Poprvé od dob Rakouska Uherska zkolabovala kvůli nehodě doprava v celém státě, protože si zablokovali všechny objízdné trasy. (Podobné riziko totálního kolapsu mimochodem zbytečně hrozí i v Praze).Při vyšetřování bude tedy třeba nezávisle prověřit nejen techniku a chování lidí. Ale též samotnou architekturu bezpečnosti drah, tedy např., zda Správa železnic chybně nezadáva již samotné projekty tratí,“ doplňuje Žák“
Mimochodem podobný problém byl již v minulosti s aférou tzv. “mizejících vlaků”, kdy se ukázalo, že nebyla objednána důležitá funkcionalita zabezpečovacího zařízení.Bude nutno prověřit nejen, kdo udělal chybu a zda ne vše fungovalo. Tentokrát stoprocentně nesmí projít obecná tendence zamést vše pod koberec svalením viny na lidské selhání, ale bude třeba prověřit systém bezpečnosti jako celek a to jak efektivně stát vynakládá miliardy korun na modernizaci českých železnic,“ uzavírá Žák.
„Říkal jsem si, že jede na nesprávnou, svítila zelená. Najednou rána a vlak stál,“ vypověděl jeden ze svědků nehody.
zdroj:X
Po středeční noční nehodě byl ve čtvrtek po velkou část dne zastaven a omezen provoz vlaku v úseku Pardubice–Kostěnice. Jedná se o klíčovou trať pro provoz vlaku mezi Prahou, Brnem a Ostravou. V úseku s omezením by operativně zajišťována náhradní doprava autobusy.
foto : HZS