ČR – Aplikace Záchranka rozšiřuje své funkcionality, nově v ní přibyla funkce Patron. Ta má sloužit především lidem, kteří se vydávají na hory, do přírody či do města sami a chtějí, aby o jejich pohybu měl přehled někdo z blízkých.
„Narůstající počet turistů navštěvujících hory a významné turistické cíle ukázaly, že ne každý, kdo do přírody vyrazí, je schopen dobré orientace v terénu. Když se přidá zdravotní indispozice, může dojít k situaci, kdy se osamělý turista, houbař či sportovec nevrátí domů a ztracený není schopen přivolat si pomoc. Právě v těchto případech by měla pomoci nová funkcionalita aplikace Záchranka Patron, která je uzpůsobena různým situacím vycházejícím ze zpětné vazby uživatelů i odborníků,“ vysvětluje Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka.
Funkci Patron si může uživatel aplikace Záchranka zapnout ve dvou případech:
1. Jde sám ven (běhat, na houby, do města) a byl by rád, kdyby měl o jeho pohybu přehled někdo z blízkých. V Lokátoru si zapne Patrona, zvolí, jak dlouho bude aktivní, a vybere osobu, se kterou chce údaje o svém pohybu sdílet. Této osobě následně dorazí SMS zpráva, v níž nalezne odkaz na postupně aktualizovanou trasu, kterou se uživatel aplikace Záchranka vydal. Využití Patrona není omezené a je možné jej aktivovat v rámci celé České republiky, Slovenska a Rakouska a kdekoliv jinde v zahraničí. Výhodou oproti jiným způsobům sdílení polohy je velmi nízká spotřeba baterie.
2. Jde na hory a v Knize túr v aplikaci Záchranka zadá cíl, kterého chce dosáhnout. Poté se mu nabídne přidání funkce Patron, v níž nastaví sdílení aktuální polohy po dobu, 5. prosinec 2024
kterou sám vymezí. Může přidat osobu blízkou, jíž přijde SMS zpráva se sdílenou polohou. Stejné informace v tomto případě obdrží i Horská služba, a to automaticky, společně s uloženou túrou. Na horách je tak pomyslným Patronem horská služba, mimo dosah horské služby je nutné polohu sdílet s někým blízkým, aby v případě nouze mohla daná osoba poskytnout nebo kontaktovat pomoc.
„Neustále se snažíme turisty, kteří přijíždějí do hor, informovat o důležitosti plánování túr, včetně správného a dostatečného vybavení. V posledních letech jim připomínáme, aby si nezapomněli na horskou túru plně nabitý telefon s mapovými podklady, a především nainstalovanou aplikací Záchranka,“ říká Marek Fryš, mluvčí Horské služby ČR.
„Vývoj moderních digitálních technologií, jako je vidět právě u aplikace Záchranka, může výrazně, a ještě více přispět k bezpečnosti lidí. Díky funkcím, které umožňují přesné zaznamenávání polohy a rychlou komunikaci, se záchranné akce stávají mnohem efektivnějšími a rychlejšími. I tento faktor pak může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí, zejména v kritických situacích, kdy je každá minuta drahá,“ uzavírá Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone.
Za osm let provozu má aplikace v rámci České republiky více než 3 miliony uživatelů. Záchranné složky prostřednictvím aplikace přijaly více než 180 000 nouzových volání. Ve stovkách případů pak systém výrazně pomohl při záchraně osob nejen ve volném terénu, ale i v zastavěných oblastech. Nedílnou součástí systému jsou i varovná upozornění, mezinárodní databáze AED, ve které najdete defibrilátory na území Česka, Rakouska, Maďarska a slovenských hor. V aplikaci dále najdete např. databázi pohotovostí, pohotovostních lékáren, encyklopedii první pomoci a od roku 2021 také rozšířený modul Horské služby s oficiálními varováními horské služby, elektronickou knihou túr nebo lavinovou předpovědí. Aktualizace aplikace s funkcí Patron bude uživatelům nabídnuta postupně, aby byl přechod na novou verzi plynulý.